COOKIE REGLER
Cookies er vigtige for os at optimere vores hjemmeside. De indsamler generelle brugerstatistik og gemmer information, som gør, at vi kan tilbyde funktioner som bilsammenligning. Disse cookies gemmer ikke dine personlige data. Du kan læse mere om cookie på siden om datasikkerhed.

10-05-2016

Ny Ford Transit hæver barren for power, effektivitet og brændstoføkonomi med de nye Euro VI dieselmotorer

Ford fortsætter sejrsmarchen med sin varebilsportefølge, hvor Ford Transit er den stærkeste spiller på det danske marked. Transit er årets mest solgte varebil i 2016, og med en imponerende markedsandel på 24,2%* af det totale danske varebilsmarked i april måned, sætter Ford samtlige konkurrenter til vægs.

Den helt nyudviklede EcoBlue dieselmotor leverer mere power og dynamik og har samtidig et forbedret brændstofbrug på op til 10%.

Alligevel er den stærkere end forgængeren og leverer mere moment over hele omdrejningsskalaen. Den helt nyudviklede 2.0 EcoBlue dieselmotor er Fords nye stjerne i dieselmotor portefølgen, i de nye faceliftede versioner af Ford Transit og Ford Transit Custom, der blev vist frem på Commercial Vehicle Show i Birmingham i England.

Den nye motor, som med tiden vil finde vej til andre Ford-modeller, gør sig især bemærket på acceleration, hvor den vil opleves væsentlig hurtigere end forgængeren. Motoren leverer ikke blot et højere moment end den udgående 2.2 liters TDCi-motor, men leverer også forbedret trækkraft ved væsentlig lavere omdrejninger, hvilket giver en mere dynamisk køreoplevelse.

Den nye, downsizede motor har været igennem et omfattende testprogram for at sikre, at den møder Fords standarder for langtidsholdbarhed. Motoren har, i udviklingsperioden, været udsat for lidt af hvert i test cyklussen på over fem millioner kilometer, hvoraf de 400.000 kilometer er tilbagelagt af Transit-kunder rundt omkring i verden.

Det er blandt andet på den baggrund, at Ford har hævet serviceintervallet fra 50.000 til 60.000 km (eller to år) og dermed kan Ford tilbyde et af de skarpeste serviceintervaller på varebils-markedet.

”Vores udfordring var, at gøre vores bedst sælgende varebil bedre på stort set alle parametre – billigere i drift, stærkere, mere miljøvenlig, mere støjsvag, mere sikker, uden på nogen måde at kompromittere den holdbarhed, Transit-kunder forventer. Og jeg synes vi er lykkedes ganske godt med den nye Ford Transit og den nye Ford Transit Custom”, siger chefen for Fords kommercielle køretøjer i Europa, Pete Reyes.

Fords ingeniører har benyttet helt nye materialer og den allernyeste teknologi inden for turboladning, direkte indsprøjtning, forbrænding, motorarkitektur og lavfriktion i udviklingen af den nye EcoBlue-motor. Det betyder ikke blot bedre ydelse med et lavere forbrug, men er også en væsentlig årsag til, at motoren møder de nye, strengere udledningskrav i Euro VI standarden.

Den nye motor kommer i tre forskellige konfigurationer med henholdsvis 105-, 130- og 170 hk. Fælles for de tre er et markant bedre bundtræk, med 20 procent mere moment til rådighed allerede ved 1.250 omdrejninger/min, hvilket giver en kvikkere og mere dynamisk køreoplevelse i hverdagen.

Der er også pæne brændstofbesparelser at hente. Med auto-start-stop præsterer Ford Transit med den mest økonomiske motorkonfiguration over 15 km/l og 174 gram CO2/km ved almindelig blandet kørsel, hvilket er cirka 10 procent bedre end den udgående 2.2 TDCi-motor. De tilsvarende tal for Ford Transit Custom er henholdsvis 16,4 km/l og 157 gram CO2/km, hvilket igen er 10 procent bedre end den udgående motor.

Det oplevede støjniveau i den nye Ford Transit og Ford Transit Custom er blevet væsentligt forbedret og svarer til det man oplever i en personbil. Køreoplevelsen bliver ligeledes understøttet af en bedre og mere direkte styring samt et ændret affjedringssystem over baghjulene.

”Ford EcoBoost skabte en hel ny standard for benzinmotorer – mindre og mere effektive, med forbavsende ydeevne. Det er samme ambition, der ligger bag udviklingen af den nye EcoBlue dieselmotor”, forklarer bestyrelsesformand og direktør for Ford i Europa, Jim Farley.

Avancerede førerstøtte-teknologier


Den nye Ford Transit og Ford Transit Custom er ligeledes blevet udstyret med en række af Fords avancerede førerstøttesystemer:

Pre-Collision Assist with Pedestrian Detection – som reducerer skaden ved kollision med andre køretøjer og fodgængere – eller helt forhindrer dem.
Adaptive Cruise Control – fartpilot, som automatisk tilpasser afstanden til forankørende og som kan forhindre kollision.
Traffic Sign Recognition – som aflæser vejskilte og informerer føreren om hastighedsbegrænsninger og forbud i Transitens display
De nye Transiter er udstyret med et opgraderet, elektronisk stabilitetsprogram (ESC) som standard og byder i øvrigt på unikke Ford-teknologier til at understøtte sikker kørsel under alle forhold. Det gælder for eksempel:

Side Wind Stabilisation – er et system, der ved hjælp af bremserne kan modvirke kraftig sidevind, som oftest opleves især ved kørsel på broer.
Curve Control – som automatisk griber ind og nedbremser Transiten, hvis føreren kører for hurtigt ind i et sving.
Roll Stability Control – er et system, der intervenerer og forhindrer Transit i at rulle rundt i en ekstrem køresituation. Systemet regulerer automatisk motorens træk og bremser hjulene individuelt for at forhindre, at det går galt.
Inde i kabinen kan nye Transit-ejere glæde sig over en seks tommers touch farveskærm og Fords stemmestyrede infotainment-system, SYNC2, som gør det muligt, at styre alt fra musik over mobiltelefoni til navigation, alene ved brug af stemmen. Transit Custom har en fire tommers farveskærm.

Begge nye EcoBlue-modeller kan identificeres udefra ved en ny chromliste under frontgrillen.

Fra starten af 2017 bliver det endvidere muligt at tilbyde en seks-trins automatisk, SelectShift gearkasse til de forhjulstrukne modeller med 130- og 170 hk, som ligeledes giver mulighed for manuelt knap-gearskifte på selve gearstangen.

Begge Transit-modeller fås i en bred vifte af konfigurationer, både når det kommer til chassis-type, højde og længde. Alle Ford Custom leveres med forhjulstræk, mens den store Transit kan fås med både forhjulstræk og baghjulstræk. Dem store Transit kan også fås med firhjulstræk fra begyndelsen af 2017.

Sammen med de mindre Transit Connect og Transit Courier, udgør Transit og Transit Custom den mest populære varebils-familie i Europa med i alt 280.000 solgte enheder i 2015. Og væksten fortsætter. I de første tre måneder af 2016 er der blevet solgt i alt 50.100 Transiter, hvilket svarer til en stigning på 15 procent i forhold til samme periode sidste år. Ford Transit er samtidig Danmarks mest solgte varebil i både 2015 og indtil nu i 2016.

Den nye, faceliftede Ford Transit 2-tons og den nye Ford Transit Custom forventes til Danmark til sommer.



Nyheder og events