Teknologi og køreglæde i højsædet i ny Ford S-MAX
Teknologi og køreglæde i højsædet i ny Ford S-MAX
Intelligent styretøj, firhjulstræk og motorer med lavt CO2 udslip.
Den nye 5- og 7-sæders Ford S-Max kommer til Danmark sommeren
2015. Ny S-MAX byder ikke blot på en perlerække af nye teknologier til at
understøtte sikkerhed og komfort, men fås også med firhjulstræk samt helt nye
motorer med mere power, men mindre brændstofforbrug og CO2-udledning.
Den nye S-MAX bliver den første Ford med Fords helt nyudviklede
intelligente styretøj - Adaptive Steering – ligesom S-MAX’en også
bliver først med Fords blændefri LED forlygter, som giver fuld belysning af
vejen uden at blænde modkørende billister.
Med op til 32 forskellige sædekonfigurationer, giver den nye
S-MAX maksimal fleksibilitet for den aktive familie med skiftende behov.
Kodeordet for designet har været enkelhed. Der er renset ud i de
grafiske designdetaljer for at give den nye S-MAX et renere og mere hightech
udtryk. A-stolpen er flyttet længere tilbage for at give en længere og mere
prominent front. Den karakteristiske, trapezformede kølergrill i krom bidrager
sammen med de smalle forlygter og LED-kørelyset til det moderne, sportslige
udtryk.
Den stilistiske renhed fortsætter indenfor, hvor instrumentpanel
og midterkonsol er reduceret til det intuitivt enkle. Glastaget og de
nydesignede sæder bidrager til en mere rummelig kabine-fornemmelse. Sæderne er
udført i soft touch og fremhævet med markante syninger. Alle sæder er testet
for maksimal slidstyrke, ligesom sæderne er coatede med et særligt anti-plet
materiale.
Alle bagsæder kan, ved et enkelt tryk på en knap, lægges fladt
ned, hvilket giver helt uproblematiske adgangsforhold. Desuden kan forsæderne
indstilles med varme og massage-funktion. Førersædet kan indstilles automatisk
og har memory-funktion for flere indstillinger
Et nyt, støjsvagt klimaanlæg, med kraftigere luftstrøm, sikrer
en hurtigere optimal-temperatur, som kan indstilles individuelt for fører og
samtlige passagerer. Kabinen er i øvrigt udført i særlige lyddæmpende
materialer, som sikrer et lavt støjniveau selv ved motorvejshastigheder.
Kabinen byder desuden på et utal af aflægningsmuligheder for såvel fører som passagerer, blandt andet et skjult opbevaringsrum under gulvet bag tredje sæderække.
Sjette sans teknologier
Den nye S-MAX byder på mere end 16 førerassistanceteknologier,
som bidrager til sikkerheden, heriblandt:
·
Pre-Collision Assist, som, automatisk, bremser bilen ved
umiddelbar fare for kollision. Inden nedbremsning vil føreren blive advaret,
først ved en audio-alarm, siden ved en visuel alarm på forruden.
·
Adaptive LED forlygter, som automatisk tilpasser lysintensitet
og – vinkel til den konkrete kørsel.
· Blændefrie forlygter, som automatisk tilpasser lysintensitet og – retning, når en modkørende nærmer sig – eller en medbilist overhaler.
Parkering er også blevet
væsentlig nemmere med den nye S-MAX, ikke mindst takket være:
·
Bås-parkering (Perpendicular Parking),, som
automatisk styrer bilen ind mellem to parkerede biler, på samme måde som Parallel Park Assist hjælper ved en
parallelparkering.
·
Park-out Assist, som automatisk styrer bilen ud fra en
parallelparkering.
·
Side Parking Aid, som viser afstanden til nabobilen på en skærm
og afgiver en alarm, hvis man kommer for tæt på.
·
Cross Traffic Alert, afgiver en alarm, hvis
der er krydsende trafik, når man bakker ud fra en parkeringsplads.
Desuden byder den nye S-MAX på Blind Spot Information System, Traffic Sign Recognition, Lane Keeping Alert, Lane Keeping Aid og Driver Alert.
Et frontkamera med en 180 grader vidvinkel hjælper med at skabe
overblik, hvor udsynet er ringe, fx ved parkering eller i et by-kryds, ligesom
det radarstyrede Adaptive Cruise Control giver føreren mulighed
for at definere en given sikkerhedsafstand til de forankørende biler.
Med den nye S-MAX kan man også undgå fartbøder. Fartpiloten
tilpasser selv hastigheden til de aktuelle fartgrænser ved at aflæse
trafikskilte og trække data fra navigationssystemet.
Adaptive Front Steering gør kørsel på en
kurvet landevej til en leg. Systemet optimerer styringen i forhold til bilens
fart. Ved lave hastigheder – fx i forbindelse med parkering – vil styringen
opleves let og smidig, hvorimod S-MAX’en reagerer afstemt og mere præcist ved
højere hastigheder
Med den nye S-MAX introducerer Ford ligeledes intelligent 4-hjulstræk, med bedre vejgreb under alle kørselsforhold, ligesom Torque Steer Compensation forhindrer hjulspin og uønskede vibrationer fra de trækkende hjul.
Kraftoverskud og lavt CO2-udslip
Motorprogrammet til den nye S-MAX strækker sig fra den
nyudviklede 1,5 liters EcoBoost benzinmotor med 160 hk til en optimeret 2,0
TDCi dieselmotor med 180 hk. Alternativerne er en 2,0 EcoBoost med
automatgearkasse og 240 hk eller en 2,0 TDCi dieselmotor med 120- eller 150 hk.
På trods af det betydelige kraftoverskud, forventer Ford, at
dieselmotorerne vil udlede ca. seks procent mindre CO2 i forhold til de
nuværende dieselmotorer. Det skyldes blandt andet et nyt opvarmningssystem, som
hurtigere sikrer optimal driftstemperatur. Samtidig er den nye S-MAX udstyret
med Smart Regenerative Charging, Auto-Start-Stop, Active Grille Shutter og et
aerodynamisk design, som tilsammen bidrager til solid brændstoføkonomi og et
lavt CO2-udslip.
Den aktive og passive sikkerhed er også blevet forbedret.
Karosseriet i den nye S-MAX er blevet stærkere takket været øget brug af
højstyrke-stål, ligesom der er kommet sideairbags til bagsædepassagererne.
Curve Control og Roll Stability Controll justerer bremseeffekt og træk på
hjulene i kritiske køresituationer og hjælper føreren til at opretholde fuld
kontrol.
Ford MyKey giver muligheder for at programmere
bilens nøgle og indlægge restriktioner i bilens brug, hvad enten det handler om
topfart eller lydniveau på bilens audio-anlæg. Systemet kan også forhindre
kørsel, hvis ikke alle i bilen er fastspændt.
Den nye S-MAX er også udstyret med SYNC 2 – anden generation af
Fords prisvindende, håndfrie kommunikationssystem. Systemet byder på en 8”
touch-screen i farver og avanceret stemmestyring af musik, navigation,
klimaanlæg og mobiltelefon.
Med navigationssystemet er det muligt, med split-skærme, at
zoome ind på afkørsler og andre trafikknudepunkter, at høre stemmeoplysninger,
at se 3D-billeder af genkendelige landskabsobjekter samt benytte sig af
Michelins omfattende restaurationsguide.
Simple stemmekommandoer aktiverer systemet, hvad enten det
handler om at finde en destination, et telefonnummer, en yndlingssang eller
nærmeste restaurant.
Fords automatiske nødopkald er en integreret
del af systemet og vil automatisk foretage et opkald til den lokale
alarmcentral i tilfælde af en ulykke – og her afgive systemet en alarmmelding
på det relevante sprog samt opgiver bilens GPS-koordinater, så hjælpen hurtigt
kan nå frem.
Den nye S-MAX er også blevet udstyret med den populære håndfri, automatiske bagklap, der åbner og
lukker via en sensor, som registrerer når foden bevæges ind under den bageste
kofanger.
Den nye S-MAX forventes til Danmark i midten af 2015.