STÆRKT OPDATERET FORD FOCUS
STÆRKT OPDATERET FORD FOCUS
Nye brændstofeffektive motorer, avanceret teknik og nyt design
Hvordan gør man verdens mest populære personbil bedre? Ja, man
gentænker hele designet og skaber et nyt og skarpere udtryk, både indvendig og
udvendig. Dernæst udvikler man helt nye super brændstofeffektive disel- og
benzinmotorer og binder en sløjfe med 18 helt nye eller forbedrede førerassistance-teknologier. Resultat: Den nye
Ford Focus.
Den nye Ford Focus, som kommer til Danmark i november vil
desuden give debut til SYNC 2 – anden generation af Fords
prisvindende, håndfrie kommunikationssystem.
-Vi var ikke tilfredse med at være verdens nummer ét. Vi har
ønsket at skabe noget, der er endnu bedre. Med den nye Ford Focus synes vi
selv, det er lykkedes rigtig godt, siger direktøren for Ford i Europa, Asien og
Afrika, Stephen Odell.
Den nye Focus er blevet lavere, bredere og har fået et mere
kraftfuldt udtryk. Den har fået ny front og kølergrill, smallere forlygter,
aflange, skarpt markerede tågelygter, masser af underspillede krom-detaljer og
en mere formfuldendt bagklap, indrammet af smallere baglygter. Som hidtil,
kommer Focus’en både i en fem-dørs sedan og som stationcar, mens farven Deep
Impact Blue er en helt ny mulighed i paletten.
Det indre design er i vid udstrækning et resultat af de mange
tilbagemeldinger Ford har fået fra kunder over hele verden. Set fra førersædet
er den nye Focus blevet mere enkel og intuitiv, med færre knapper og et mere
overskueligt layout. Den nye finish i satin-sort og krom bidrager til et renere
og mere moderne udtryk. Den fleksible midterkonsol giver større fleksibilitet
til flasker og krus og så vil de fleste nok glæde sig over, at støjen i kabinen
er blevet reduceret væsentligt qua nye, tykkere sideruder og bedre isolering
mod motorrummet.
Fornuft og køreglæde
Med op til 19 procent* bedre brændstoføkonomi rummer den nye
Focus masser af sund fornuft, uden på nogen måde at kompromittere køreglæden.
Den lille 1,0 EcoBoost benzinmotor, som hele tre gange er blevet
kåret til verdens bedste motor, udgør hjørnestenen i
motorprogrammet til den nye Focus - både i den omdrejningsvillige 125
hk-version og i den super sparsommelige 100 hk-version, der som den første
familiebil med brændstofmotor bryder den magiske 100 g/CO2-grænse*.
Der er endnu mere saft og kraft at hente i to helt nyudviklede
motorer: En 1,5 liters EcoBoost-motor med henholdsvis 150- og 182 hk, samt en
ligeledes nyudviklet 1,5 liters TDCi-dieselmotor med henholdsvis 120- og 150
hk.
Med manuel gearkasse – og samme kraftoverskud - leverer den nye
benzinmotor syv procent bedre brændstoføkonomi end den udgående 1,6 liters
EcoBoost-motor. Tilsvarende forventer Ford, at den nye dieselmotor med 120 hk
og automatgearkasse vil levere op til 19 procent bedre brændstoføkonomi end den
udgående 2,0 TDCi med 115 hk, mens 150-hestes udgaven distancerer den udgående
140-hestes version med en besparelse på op til 15 procent.
Focus’ens berømmede køreegenskaber er blevet endnu skarpere med
en strammere undervogn, en ny affjedrings-geometri og nye støddæmpere.
Servostyringen er blevet justeret for at give en mere direkte ’forbindelse’ til
vejen, mens Fords unikke Enhanced Transitional Stability forudser farlige
udskridnings-situationer og aktiverer bilens elektroniske stabilitets-system –
inden hjulene rent faktisk mister kontakten til vejen.
SYNC 2 med touch screen
SYNC 2 – anden generation af Fords prisvindende, håndfrie
kommunikationssystem – får ligeledes debut med den nye Ford Focus. Systemet
byder på en otte tommers touch-screen i farver og avanceret stemmestyring af
musik, navigation, klimaanlæg og mobiltelefon.
Med navigationssystemet er det muligt, med split-billeder, at
zoome ind på afkørsler og andre trafikknudepunkter, at få stemmeoplysninger, at
se 3D-billeder af knudepunkter og genkendelige objekter i landskabet samt
benytte sig af Michelins omfattende restaurations-guide.
Simple stemme-kommandoer aktiverer systemet, hvad enten det
handler om at finde en destination, en yndlingssang eller nærmeste restaurant.
Den nye Focus giver ligeledes mulighed for endnu nemmere
parkering. Active Park Assist, som gør det nemt at foretage en
parallelparkering, er blevet suppleret med en række nye teknologier, som gør
det nemt at komme ud fra en parallelparkering samt bakke ind mellem to
parkerede biler i en bås. Samtidig vil systemet Cross Traffic Alert advare mod
krydsende trafik, når man bakker ud fra en parkeringsplads.
Active City Stop er blevet forbedret, så
systemet nu fungerer ved hastigheder op til 50 km/t. Systemet er blevet
suppleret med Active Braking, som fungerer på samme måde, men som tager højde
for objekter i bevægelse. Det betyder automatisk bremsning ved hastigheder helt
op til 180 km/t.
Fartpiloten har ligeledes en indbygget og indstillelig sikkerhedsmargin
til forankørende. Når fartpiloten ikke er aktiv, vil et alarmsystem gøre
opmærksom på, at en eventuel sikkerhedsafstanden er overskredet.
For første gang bliver der også mulighed for at få
forældrekontrol-systemet Ford MyKey til Focus. Systemet giver
muligheder for at programmere bilens nøgle og indlægge restriktioner i bilens
brug, hvad enten det handler om topfart eller lydniveau på bilens audio-anlæg.
Systemet kan også forhindre kørsel, hvis ikke alle i bilen er fastspændt.
Intelligent lys
Med den nye Focus bliver kørsel i mørke til en lysere oplevelse.
Ford har optimeret sit adaptive lyssystem så Bi-Xenon forlygterne i højere grad
tilpasser vinkel og intensitet til vejens forløb, styring, bilens hastighed og
de faktiske lysforhold. Det betyder forbedret nattesyn, selv i buldermørke.
Ved høje motorvejs-hastigheder vil forlygterne, automatisk, hæve
sig en smule for at give det lange perspektiv, mens lygterne, tilsvarende, vil
sænke sig og oplyse vejen umiddelbart foran bilen ved bykørsel. Ved sving vil
lygterne rette lyset mod cykelsti og fortov.
Den nye Ford Focus vil snart få selskab af sin hidsige fætter -
den nye Ford Focus ST - som for første gang vil komme
i både en benzin- og en diesel-version.
Siden introduktionen i 1998, er der solgt mere end 12 millioner
eksemplarer af Ford Focus verden over. I dag bliver Ford Focus bygget på otte
fabrikker, fordelt på fire kontinenter.
Ford Focus lanceres i Danmark i november og kommer i to
forskellige udstyrsniveauer, Trend og Titanium. Allerede nu er der åbnet op for
bestilling af ny Focus hos landets Ford forhandlere. Priserne starter fra kr.
209.980 ekskl. moms og levering for en 5-dørs Ford Focus 1.0 Ecoboost med 100
hk i Trend udstyrsversion.
Læs mere information og se billeder af ny Ford Focus på http://newfocus.fordpresskits.com/enhanced.htm
* The declared fuel consumption and CO2 emissions are
measured according to the technical requirements and specifications of the
European Regulations (EC) 715/2007 and (EC) 692/2008 as last amended. Fuel
consumption and CO2 emissions are specified for a vehicle variant
and not for a single car. The applied standard test procedure enables
comparison between different vehicle types and different manufacturers. In
addition to the fuel efficiency of a car, driving behaviour as well as other
non-technical factors play a role in determining a car's fuel consumption and
CO2 emissions. CO2 is the main greenhouse gas responsible
for global warming. Results in MPG also correspond to this European drive cycle
and are stated in imperial gallons. The results may differ from fuel economy
figures in other regions of the world due to the different drive cycles and
regulations used in those markets.
Ford of Europe is responsible for
producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets
and employs approximately 50,000 employees at its wholly owned facilities and
approximately 69,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses
are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations
include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (13
wholly owned or consolidated joint venture facilities and 11 unconsolidated
joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 –
the same year Ford Motor Company was founded. European production started in
1911.